دیدار و رایزنی حکیم و معاون رسانه‌ای وزارت ارشاد ایران | تاکید بر گسترش همکاری فرهنگی عراق و ایران تأکید هیأت رسانه ای ایران و عراق بر انعقاد «تفاهم نامه همکاری» و تشکیل «شورای رسانه ای مشترک» مهدی پور: نزدیکی فکری، سیاسی و رسانه ای بین ایران و عراق در موضوع غزه، از قله های پیوند دو کشور است وزیر ارشاد در پیامی درگذشت عیسی بخشی، هنرمند موسیقی خراسان شمالی، را تسلیت گفت تاکید بر اهمیت مسئله فلسطین در نشست هیئت رسانه‌ای ایران و عراق فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا شبکه خبر ۲ صدا و سیما هک شد؟ + فیلم «عیسی بخشی» آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت + علت فوت صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد فیلم‌‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «لالایی» در شبکه نمایش خانگی | عمو پورنگ بازیگر شد سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس
سرخط خبرها

حضور ۳۶ هزار دانش‌آموز در سیزدهمین جشنواره سرود رضوی

  • کد خبر: ۲۱۱۹۳۷
  • ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱
حضور ۳۶ هزار دانش‌آموز در سیزدهمین جشنواره سرود رضوی
فرهاد قائمیان از حضور ۳۶هزار دانش آموز در سیزدهمین جشنواره سرود رضوی خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز نشست رسانه‌ای سیزدهمین جشنواره سرود رضوی در ساختمان معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش درحالی برگزار شد که فرهاد قائمیان به عنوان دبیر هنری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) و حجت الاسلام والمسلمین پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش و سیدمجتبی ذبیحی دبیر سیزدهمین جشنواره سرود رضوی، نیز در این نشست حضور داشتند.

در ابتدای نشست، پس از پخش سرود جمهوری اسلامی و صلوات خاصه امام رضا (ع)، فرهاد قائمیان ضمن خوشامدگویی به اصحاب رسانه و تشکر از همکاری آموزش و پرورش برای مشارکت در جشنواره سرود رضوی، گفت: این جشنواره در سه بخش همگانی، میدانی و رقابتی برگزار خواهد شد. وی درباره مهلت ارسال آثار گفت: مهلت ارسال آثار به بخش‌های همگانی و رقابتی تا ۲۵ اردیبهشت۱۴۰۳ تعیین شده است.

در بخش میدانی هم مهلت ارسال آثار تا ۲۵ فروردین۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است. توضیح دیگر اینکه مراسم افتتاحیه و اختتامیه این رویداد در دهه ولایت برگزار می‌شود که جزئیات آن در هفته‌های آینده اعلام می‌شود.

قائمیان با اشاره به اعلام آمادگی حدود ۳۶هزار دانش آموز برای حضور در سیزدهمین جشنواره سرود رضوی بیان کرد: این تعداد در قالب ۴۳گروه سرود در سه بخش با همکاری معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع) آثارشان را ارائه می‌دهند. همچنین مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره در حرم نورانی امام رضا (ع) برگزار می‌شود و همه افرادی که انتخاب می‌شوند، اوایل تیر سال آینده در دهه ولایت به میزبانی مشهد آثارشان را ارائه خواهند کرد.

دبیر هنری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) در ادامه صحبت هایش گفت: همه تلاشمان را کرده ایم که با رویکردی پژوهشی علاوه بر میزبانی از اجرا‌های سرود، به فضای آموزشی هم توجه کنیم. دراین راستا، کارگاه‌های آموزشی در حوزه سرود برگزار می‌کنیم تا بتوانیم نقشی در توسعه علمی و کیفی این حوزه داشته باشیم. البته درباره تولیدات مرتبط با امام رضا (ع) هماهنگی‌هایی انجام شده است که بتوانیم سرود‌هایی با حمایت بنیاد امام رضا (ع) تولید کنیم.

سرود به عنوان بستر عمیق و کامل تربیتی

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به مبانی «سند تحول بنیادین» و نقش آن در فضای فرهنگی کشور، تصریح کرد: هنر رساترین ابزار برای انتقال مفاهیم تربیتی است و اگر ما می‌خواهیم دانش آموز به سمت یک تربیت فرهنگی هدایت شود، بی تردید سرود به عنوان بستر عمیق و کامل تربیتی که امروز از آن غفلت شده است، می‌تواند نقشی مؤثر در این جریان ایفا کند. این همان موضوعی است که رهبر معظم انقلاب در توصیف نقش تربیتی سرود نیز به آن اشاره کردند و این گونه هنری را به عنوان یک ظرفیت خوب در حوزه تربیت معرفی فرمودند.

وی با اشاره به اینکه سرود تجلی کار مربی تربیتی در مدرسه است و امروز ما در وزارت آموزش و پرورش باید بتوانیم از ظرفیت سرود برای تولیدات ارزشمند و تأثیرگذار در حوزه تربیتی استفاده کنیم، ادامه داد: خوشبختانه اقدامات خوبی هم دراین زمینه انجام شده است که دراین میان می‌توان به سرود «آقااجازه»، «قله‌های روشن» و دیگر محصولات اشاره کرد. اتفاقا همین محصولات پرمخاطب است که ما را مصمم کرد بتوانیم از این ظرفیت بیشتر استفاده کنیم تا بتوانیم از سرود برای توسعه مفاهیم معنوی در میان دانش آموزان بهره ببریم.

استفاده از ظرفیت کتاب‌های درسی برای سرود

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره سرود رضوی گفت: دوره سیزدهم جشنواره سرود رضوی دومین دوره‌ای است که با همکاری وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود و می‌تواند در کنار برگزاری جشنواره فرهنگی هنری «فردا» به عنوان یکی دیگر از فعالیت‌های فرهنگی هنری حوزه آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد. البته برنامه ریزی‌هایی هم انجام شده است که به برکت نام مقدس حضرت رضا (ع) مراسم اختتامیه را در مشهد برگزار می‌کنیم و میزبان دانش آموزان عزیز‌ می‌شویم.

پورثانی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به دیگر فعالیت‌های آموزش و پرورش در حوزه سرود، گفت: همه تلاش ما این است که علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های معنوی در حوزه تولید سرود، از ظرفیت کتاب‌های درسی مقاطع مختلف تحصیلی نیز برای سرود استفاده کنیم. البته ما وظیفه داریم برای ایدئولوژی که در فطرت دانش آموزان ریشه دارد، فعالیت‌هایی انجام دهیم، اما شما مطمئن باشید جشنواره سرود و اساسا مقوله سرود در آموزش و پرورش هیچ دستوری ندارد؛ بنابراین میزبان هر هنرمند و آهنگ سازی که فکر می‌کند می‌تواند به ما کمک کند، هستیم. شما مطمئن باشید عرصه برای همه باز است، حتی اگر اهالی موسیقی بیایند و سرود تولید کنند، ما آثارشان را می‌خریم و دراین زمینه هم آماده هرگونه همکاری هستیم.

اضافه شدن بخش آرای مردمی به جشنواره

سیدمجتبی ذبیحی، دبیر سیزدهمین جشنواره سرود رضوی، هم در ادامه این نشست خبری گفت: موضوع جشنواره سرود رضوی در مدح و منقبت حضرت رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و حضرت شاهچراغ (ع) و جلوه‌های فرهنگ رضوی است و پذیرش آثار هم از مسیر سامانه «شمس توس» انجام می‌شود. این درحالی است که ما برای اولین بار صفرتاصد تولید آثار را به استان‌ها واگذار کردیم و برنامه ریزی‌ها را هم به شکلی طراحی کردیم که اختتامیه جشنواره در حرم مطهررضوی و در میان زائران امام رضا (ع) برگزار شود تا آن‌ها نیز از شنیدن آثار لذت ببرند.

وی افزود: ما در این دوره اثر برگزیده براساس آرای مردمی هم داریم که مردم آثار اجراشده در بخش میدانی را انتخاب می‌کنند. این درحالی است که در بخش رقابتی آثار ارائه شده هنرمندان خانم و آقا به صورت جداگانه داوری می‌شوند تا در حوزه کیفیت بتوانیم به شکل عادلانه تری کار‌ها را ارزیابی کنیم. این جشنواره کاملا یک جشنواره دانش آموزی است که حتی گروه‌ها و کانون‌های شرکت کننده هم باید حتما دانش آموز باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->